Algemene opmerkingen
- Alle stappen worden berekend met twee decimalen
- Getoonde puntentotaal is zonder decimalen.
- In de competitiestand wordt alleen het licentienummer, naam handler, hond en totaal aantal punten getoond
- Competitiestand wordt bepaald door de vier beste onderdelen. Hierbij worden de vier beste vast parcoursen opgeteld bij de vier beste jumpings en vier beste spellen.
Vast parcours en jumping
Bij een Vast parcours heb je te maken met de volgende variabelen:
- Gelopen tijd (een snelle hond dient beter beoordeeld te worden dan een langzame hond)
- Aantal fouten / weigeringen (een hond met minder fouten/weigeringen dient beter beoordeeld te worden)
- Diskwalificatie/afwezigheid
Voorbeeld-uitwerking van de berekening
Vast parcours: spt 71 sec, mpt 107 sec, lengte 193m
Lic. | Tijd | Fouten | Weigeringen | Disk |
A | 58,00 | 0 | 0 | 0 |
B | 60,00 | 2 | 2 | 0 |
C | 91,00 | 0 | 1 | 0 |
D | 1 |
Vervolgens worden de behaalde punten berekend volgende de volgende stappen:
Stap 1: een combinatie met een disk en afwezige combinaties krijgt 0 punten, combinaties zonder disk krijgen 100 punten
Stap 2: de spt (hier 71) minus de gelopen tijd.
Stap 3: een combinatie zonder fouten of weigeringen krijgt 25 punten bonus, combinaties met fouten of weigeringen krijgen voor iedere fout of weigering 5 punten aftrek.
Lic. | Tijd | Fouten | Weigeringen | Disk | Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Totaal |
A | 58,00 | 0 | 0 | 0 | 100 | 13 | 25 | 138 |
B | 60,00 | 2 | 2 | 0 | 100 | 11 | -20 | 91 |
C | 91,00 | 0 | 1 | 0 | 100 | -20 | -5 | 75 |
D | 1 | 0 | 0 |
Bij gelijk aantal competitiepunten eindigt de combinatie met de snelste tijd boven de langzamere tijd.
Gamble
Bij een Gamble heb je te maken met de volgende variabelen:
- Aantal behaalde punten
- Diskwalificatie/afwezigheid
Voorbeeld-uitwerking van de berekening
Lic. | Looptijd | Score | Disk |
A | 33,00 | 320 | 0 |
B | 34,00 | 310 | 0 |
C | 31,00 | 250 | 0 |
D | 42,00 | 220 | 0 |
E | 1 | ||
F | 4,00 | 10 | 0 |
G | 20,00 | 10 | 0 |
Vervolgens worden de behaalde punten berekend volgende de volgende stappen:
Stap 1: de combinaties met een disk en afwezige combinaties krijgen 0 punten.
Stap 2: omdat het aantal te behalen punten niet in verhouding staat met de punten die behaald kunnen worden bij het Vast parcours en de Jumping, wordt er een verdeelsleutel op toegepast: het aantal punten delen door 3,5.
Lic. | Looptijd | Score | Disk | Stap 1 | Stap 2 | Totaal |
A | 33,00 | 320 | 0 | 320/3,5 = | 91 | |
B | 34,00 | 310 | 0 | 310/3,5 = | 89 | |
C | 31,00 | 250 | 0 | 250/3,5 = | 71 | |
D | 42,00 | 220 | 0 | 220/3,5 = | 63 | |
E | 1 | 0 | 0 | |||
F | 4,00 | 10 | 0 | 10/3,5 = | 3 | |
G | 20,00 | 10 | 0 | 10/3,5 = | 3 |
Snooker
Bij een Snooker kun je maximaal 51 punten behalen. Vervolgens heb je te maken met de volgende variabelen:
- Gelopen tijd (een hond die snel over de finish gaat dient beter beoordeeld te worden dan een langzame hond)
- Aantal behaalde punten
- Diskwalificatie/afwezigheid
Voorbeeld-uitwerking van de berekening
Speeltijd: 32 sec
Lic. | Looptijd | Score | Disk |
A | 33,00 | 40 | 0 |
B | 34,00 | 36 | 0 |
C | 31,00 | 23 | 0 |
D | 42,00 | 20 | 0 |
E | 1 |
Vervolgens worden de behaalde punten berekend volgende de volgende stappen:
Stap 1: de combinaties met een disk en afwezige combinaties krijgen 0 punten.
Stap 2: percentage punten van het maximaal te behalen punten (51)
Stap 3: combinaties binnen de speeltijd met minstens 20 punten krijgen een bonus van 25 punten.
Lic. | Looptijd | Score | Disk | Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Totaal |
A | 33,00 | 40 | 0 | 78,4 | 25 | 103 | |
B | 34,00 | 36 | 0 | 70,6 | 0 | 71 | |
C | 31,00 | 23 | 0 | 45,1 | 25 | 70 | |
D | 42,00 | 20 | 0 | 39,2 | 0 | 39 | |
E | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij gelijk aantal competitiepunten eindigt de combinatie met de snelste tijd boven de langzamere tijd.