B-Berekening competitiepunten

Algemene opmerkingen

  • Alle stappen worden berekend met twee decimalen
  • Getoonde puntentotaal is zonder decimalen.
  • In de competitiestand wordt alleen het licentienummer, naam handler, hond en totaal aantal punten getoond
  • Competitiestand wordt bepaald door de vier beste onderdelen. Hierbij worden de vier beste vast parcoursen opgeteld bij de vier beste jumpings en vier beste spellen.

Vast parcours en jumping

Bij een Vast parcours heb je te maken met de volgende variabelen:

  • Gelopen tijd (een snelle hond dient beter beoordeeld te worden dan een langzame hond)
  • Aantal fouten / weigeringen (een hond met minder fouten/weigeringen dient beter beoordeeld te worden)
  • Diskwalificatie/afwezigheid

Voorbeeld-uitwerking van de berekening

Vast parcours: spt 71 sec, mpt 107 sec, lengte 193m

Lic.TijdFoutenWeigeringenDisk
A58,00000
B60,00220
C91,00010
D1

Vervolgens worden de behaalde punten berekend volgende de volgende stappen:

Stap 1: een combinatie met een disk en afwezige combinaties krijgt 0 punten, combinaties zonder disk krijgen 100 punten

Stap 2: de spt (hier 71) minus de gelopen tijd.

Stap 3: een combinatie zonder fouten of weigeringen krijgt 25 punten bonus, combinaties met fouten of weigeringen krijgen voor iedere fout of weigering 5 punten aftrek.

Lic.TijdFoutenWeigeringenDiskStap 1Stap 2Stap 3Totaal
A58,000001001325138
B60,0022010011-2091
C91,00010100-20-575
D   10  0

Gamble

Bij een Gamble heb je te maken met de volgende variabelen:

  • Aantal behaalde punten
  • Diskwalificatie/afwezigheid

Voorbeeld-uitwerking van de berekening

Lic.LooptijdScoreDisk
A33,003200
B34,003100
C31,002500
D42,002200
E  1
F4,00100
G20,00100

Vervolgens worden de behaalde punten berekend volgende de volgende stappen:

Stap 1: de combinaties met een disk en afwezige combinaties krijgen 0 punten.

Stap 2: omdat het aantal te behalen punten niet in verhouding staat met de punten die behaald kunnen worden bij het Vast parcours en de Jumping, wordt er een verdeelsleutel op toegepast: het aantal punten delen door 3,5.

Lic.LooptijdScoreDiskStap 1Stap 2Totaal
A33,003200 320/3,5 =91
B34,003100 310/3,5 =89
C31,002500 250/3,5 =71
D42,002200 220/3,5 =63
E  10 0
F4,00100 10/3,5 =3
G20,00100 10/3,5 =3

Snooker

Bij een Snooker kun je maximaal 51 punten behalen. Vervolgens heb je te maken met de volgende variabelen:

  • Gelopen tijd (een hond die snel over de finish gaat dient beter beoordeeld te worden dan een langzame hond)
  • Aantal behaalde punten
  • Diskwalificatie/afwezigheid

Voorbeeld-uitwerking van de berekening

Speeltijd: 32 sec

Lic.LooptijdScoreDisk
A33,00400
B34,00360
C31,00230
D42,00200
E  1

Vervolgens worden de behaalde punten berekend volgende de volgende stappen:

Stap 1: de combinaties met een disk en afwezige combinaties krijgen 0 punten.

Stap 2: percentage punten van het maximaal te behalen punten (51)

Stap 3: combinaties binnen de speeltijd met minstens 20 punten krijgen een bonus van 25 punten.

Lic.LooptijdScoreDiskStap 1Stap 2Stap 3Totaal
A33,00400 78,425103
B34,00360 70,6071
C31,00230 45,12570
D42,00200 39,2039
E  10000